REENKARNASYON-TENASUH VE AHİRET İNANCI
REENKARNASYON-TENASUH VE AHİRET İNANCI[1]
Ahiret inancı ve
İslami açıdan tenasuh yani reenkarnasyonun olmadığına dair deliller.
İslam’da tenasüh (reenkarnasyon) inancı, açıkça reddedilmiştir. Bu konudaki deliller, Kur’an-ı Kerim ve hadislerden alınan çeşitli ayet ve rivayetlere dayanır. İşte İslam’da reenkarnasyonun olmadığına dair deliller:
1. Her insan bir kez ölür ve yeniden diriltilir
Kur’an’da insanın dünya hayatından sonra yalnızca bir ölümle karşılaşacağı ve yeniden dirilişin ahirette olacağı açıkça belirtilir:
“Her nefis ölümü tadacaktır. Sonra bize döndürüleceksiniz.”
(Ankebut, 29:57)
“Sizi Allah yaratmıştır. Sonra sizi vefat ettirecektir. İçinizden kimi, bildikten sonra bir şey bilmez hale gelsin diye ömrün en düşkün çağına kadar ulaştırılır.”
(Nahl, 16:70)
Bu ayetler, insanın sadece bir kez yaratıldığını ve ölümü tadacağını vurgular.
2. Reenkarnasyon, ahiret inancıyla çelişir
Reenkarnasyon inancında, insanların farklı bedenlerde dünyaya geri döneceği savunulur. Ancak İslam’da, insanın dünya hayatı bir sınav olarak tanımlanır ve bu sınavın sonunda ahiret vardır:
“O (Allah), hanginizin daha güzel işler yapacağını sınamak için ölümü ve hayatı yaratmıştır.”
(Mülk, 67:2)
Bu ayet, dünya hayatının bir kez yaşanan bir imtihan olduğunu gösterir. Eğer insanlar tekrar dünyaya dönecek olsaydı, bu imtihanın anlamı kalmazdı.
3. İkinci bir dünya hayatı yoktur
Kur’an, insanların ölümden sonra tekrar dünyaya dönmeyi talep edeceklerini, ancak bu isteğin reddedileceğini bildirir:
“Sonunda onlardan birine ölüm gelip çattığında, ‘Rabbim! Beni geri gönder ki, terk ettiğim dünyada salih bir amel işleyeyim’ der. Hayır! Bu, sadece onun söylediği bir sözdür. Onların önünde, tekrar dirilecekleri güne kadar bir perde (berzah) vardır.”
(Müminun, 23:99-100)
Bu ayet, öldükten sonra dünyaya geri dönüşün mümkün olmadığını ifade eder.
4. Hesap günü tek bir hayata dayanır
Kur’an, hesap gününde herkesin dünyada yaptıklarından sorguya çekileceğini ve bu sorgunun sadece yaşanmış tek bir hayata dayanacağını belirtir:
“Bugün herkes, kazandığıyla cezalandırılacak; zulüm yoktur. Şüphesiz Allah, hesabı çabuk görendir.”
(Mümin, 40:17)
Eğer insanlar birden fazla hayat yaşamış olsaydı, bu hesap sistemine aykırı olurdu.
5. Hadislerdeki deliller
Peygamber Efendimiz (s.a.v.) de ölüm sonrası dirilişi ve ahiret hayatını açıkça anlatmış, dünya hayatının bir kez yaşanacağını vurgulamıştır. Örneğin:
“Dünya ahiretin tarlasıdır.”
Bu hadis, dünya hayatının ahiret için bir hazırlık yeri olduğunu belirtir. Eğer insanlar sürekli dünyaya geri dönecek olsaydı, bu hazırlık süreci anlamını yitirirdi.
6. Berzah âlemi
İslam’da, ölen insanların ruhlarının kıyamete kadar “berzah” adı verilen bir âlemde beklediği bildirilmiştir:
“Onların önünde tekrar diriltilecekleri güne kadar bir berzah vardır.”
(Müminun, 23:100)
Berzah inancı, ölümle başlayan ve kıyametle sona eren bir bekleme sürecidir. Reenkarnasyon, bu inançla çelişir.
Sonuç
Kur’an ve hadislerde açıkça görüldüğü üzere, İslam’a göre ölümden sonra insan ruhunun dünyaya dönmesi mümkün değildir. Dünya hayatı bir kez yaşanır, ardından ahiret hayatı başlar. Bu sebeple, reenkarnasyon inancı İslam’ın temel öğretileriyle bağdaşmaz.
[1] https://www.youtube.com/watch?v=PbXPtTNn_qQ&t=84s